DISTRIBUIȚI

În discuțiile publice, pe rețelele de socializare întervin foarte des persoane incompetente în materie care încearcă să se prezinte mai deștepți decât Papa de la Roma. Urmăresc atent cum oponenții lui Maia Sandu și a Guvernului actual, cu spumă la gură, savurează cazul creșterii prețurilor la carburanți și identifică vinovatul indicând cu degetul spre cei de la guvernare.

Am hotărât să vă fac cunoștință cu niște analize efectuate de mine spre a vă dovedi că nu este chiar așa cum cred ”experții”. Așa dar să urmărim empirica partidă de șah Igor Dodon – Maia Sandu.
În februarie 2020, când kuliokarul negocia cu petroliștii prețurile la carburanți și, mai ales la motorină pentru agricultori, in săptămânalul «Экономическое обозрение» am descifrat componența prețului la motorină la data respective adică la 02.02.2020. Le folosesc pentru comparație. Așa dar plasăm cele două prețuri spre a le compara:
22.10.2021.
1. Preț la pompă constituie(lei litru). 21 de lei și 63 de bani
2. Curs valutar(eu). 27.10.2021 20,77 lei pentru un euro
3. Preț ( eu un litru). 0,866 – 0,806
4. Preț la un kg la densi-
tatea de 0,840 (eu). 1,031. – 0,960
5. Preț la tn. fără TVA(eu). 859,2 – 800,0
6. Acciza la tn (eu). 122,0 – 131,6
7. Preț de comercializare
fără impozite(eu). 737,2 – 668,4
8. Platt’s mediterană(eu). 447,7 – 531,6
9. Adaus comercial pentru
petroliști(eu). 289,5 – 136,8
10. Adaus comercial în %. 64,7 – 25,7
Corform datelor Biroului Național de Statistică, în perioada august 2020- 2021, tarifele la combustibil și carburanți au crescut cu 18%, fapt care a generat o creștere a prețurilor în lanț la toate produsele și mărfurile, în timp ce indicile câstigului salarial real în anul 2020, față de anul 2019, a fost de doar 105%.
Așa dar, în cazul unei majorări a tarifelor la resurse energetice în perioada rece de toamnă și iarna 2021-2022, o bună parte a populațiiei cu venituri modeste va fi în imposibilitatea achitării facturelor în timp oportun.

Continuarea citiți în n. 43 din 29 octombrie 2021