Necazurile satului lipsit de transportul public

Necazurile satului lipsit de transportul public

19
DISTRIBUIȚI

Locuitorii satului Drăgănești de mai mult timp se confruntă cu o problemă gravă  pentru ei. Nu au cu ce se deplasa până la Sângerei, în centrul raional. Din luna octombrie ruta Sângerei  – Drăgănești – Cotiujenii Mici a fost sistată. Unii dintre ei au necesitatea zilnică să ajungă la locul destinației.

Tinerii  care ies dis-de dimineață au necesitatea să ajungă la liceu în Sângerei, alții au nevoie de consultațiile medicilor specialiști în Secția Consultativă a Spitalului raional sau pentru ași perfecta actele la Centrul Multifuncțional. Neavând mijloc de transport,fiecare dintre ei„votează” mașini de ocazie. După teribile așteptări, apare câte un mijloc de transport ocazional. Cineva din grămada de oameni care așteaptă se urcă. Ceilalți rămași, continuă să se enerveze, să bată din picioare că au înghețat și au întârziat. Mai greu nu a fost pentru ei niciodată. Nici mai enervant. Necazurile lor provocate de lipsa transportului public le-au revărsat într-o petiție pe adresa redacției, pe care am publicat-o încă la finele anului trecut În jurul problemei, încercând să găsească soluții s-au implicat mai mulți șefi decât pasageri circulă cu autobusul, dar problema a rămas tot necaz pe capul oamenilor de aici. Nemaiputând tolera, aștepta zădarnic, ei acum,recent,la începutul lunii martie, din nou s-au adresat redacției,pe același motiv, că sunt văduviți de transport. În petiția adresată pe problema dată ne-a sesizat Valeriu Popescu. Oamenii  înfruntați de această, nici nu știu unde să se mai adreseze.„Mai greu nu ne-a fost niciodată. Pentru toți greu. Eu am fost nevoită să-mi modific programul de lucru la Centrul de Creație și Agrement Sângerei, din motivul că nu avem autobuz și nu am cum mă deplasa. Aștept ore în șir până  ajung la Sângerei .Cunoaște această situație și directoarea mea. Un sat atât de mare, cu atâta lume mișcătoare și fără un mijloc de transport  luni în șir. Din luna octombrie  a anului trecut a fost sistată ruta. După câte ni s-a sugerat nici să nu așteptăm,că nu le este convenabil și nu le aduce profit. Dar este greu de tot fără autobuz”, susține localnica Claudia Jitariuc.

  Tineri liceeni și liceene ca Nicoleta Stas cl X . LT„Mihai Eminescu,”Mihaela Pasat toți înfruntă acest chin de a nu avea cu ce se deplasa la lecții,a îngheța  ore  întregi în traseu până dă Dumnezeu să apară  vre-o mașină de ocazie. Te strânge în spate cum toată iarna – primăvara  au înghețat  și îngheață ei până în prezent  zi de zi în așteptarea a careva transport ocazional să se deplaseze la ore la liceele din Sângerei. E strigător la cer cu ce sănătate se aleg. Cât de greu le vine surorilor medicale, Mihaela Jitariuc care lucrează în Secția terapie generală, asistentei medicale Aurelia Ungureanu de la Cotiujenii Mici. Aceasta a fost nevoită să-și ia concediu în timpul iernii numai din motivul că nu este autobusul și rută s-a oprit. și nu are cum se deplasa la serviciu, nedorind să înghețe pe drum. Norocul tuturor a fost și a rămas unicul, că a fost iarna aceasta mai blândă.

  Problema cetățenilor săi o cunoaște inclusiv primăria localității. Primarul Sergiu Dubenco s-a implicat. Urmare a înțelegerii cu administrația SA BTA-35 el a identificat din localitate un șofer de autobuz. La rândul său, întreprinderea de transport  urma să prezinte unitatea de transport. Așa au funcționat o perioadă lucrurile până a fi sistată circulația transportului către Drăgănești.

Aurel Neghină, administratorul SA BTA-35 argumentează deciziile  asumate de întreprinderea  de gestionare a transportului:„Noi am exploatat ruta  respectivă . Pleca autobusul gol de la Sângerei dimineața, după masă venea de la Cotiujenii prin Drăgănești tot cu golul. Numărul de călători era infim de mic. Din 4 curse două  erau goale, fără călători, fără  nici un câștig. Fiind șoferul din Drăgănești, ar  fi mai convenabil, decât să vină de la Sângerei după pasageri. Am mers și pe varianta acesta, doar ca să nu dispară mașină și să oprim ruta. Drumurile destul de rele, neadecvate  au deteriorat anvelopele bune, nou schimbate cu protectoare. Costul uneia dintre ele este peste 3 mii lei. Dar autobusul nu adus nici pe departe aceste venituri. Am tot lucrat în pierderi. Mai mult, al doilea șofer  din localitate, care a lucrat nu preda toți banii  adunați de la călători. Lucrurile date le-am simțit.Ca să dețin argumentele mele am mers în una dintre curse în urma autobusului. Am numărat câți pasageri a avut, câți bani a predat. A negat    10 călători.

  Fie autobusele cât de bune nu vor  rezista pe drumurile  cum este acesta ce duce la Drăgănești. Toți banii câți îi adunăm, îi consumăm. Pentru  că drumurile atât de proaste ne dau bătăi de cap. Ne deteriorează  rapid  transportul dar și lumea s-a împrăștiat. Nu mai sunt autobusele neîncăpătoare de călători. Lumea este plecată”, a  argumentat  administratorul.

 La Iezărenii Vechi tot a existat problema transportului public de pasageri. Odată cu asfaltarea porțiunii  de drum vulnerabilă, situația s-a ameliorat. Autobusul de pasageri poate circula cu regularitate și fără probleme. Atâta timp cât drumul este bun și șofer de autobuz este nenea Boris Costachi și îl conduce  localnicii din Iezărenii Vechi vor circula fără dificultate. Cei din Drăgănești cum nu au din luna  octombrie a  anului trecut până în prezent transport , așa și nu o să dispună. Pentru că drumurile sunt  neadecvate,pentru că întreprinderea  suportă pierderi din cauza numărului infim de pasageri a pus punctele pe „I” administratorul BTA-35.Dacă  nu va fi dezvoltat un parteneriat public privat, cu susținerea generoasă a statului lucrurile  nu se vor schimba prea mult în transportul public și cetățenii ca pasageri vor avea mult de suferit în continuare.