DISTRIBUIȚI

“Oamenii opun reticență pentru că nu dispun de informații, nu cunosc cum să o implementeze, dar mai ales pentru că nu sunt reflexivi. Trebuie să muncim pentru ca ei să înțeleagă ce schimbăm, cum acționăm, cine sunt beneficiarii și care sunt finalitățile acestei schimbări.” Părerea îi aparține Angelei Cazac, pedagog cu 18 ani de experiență în educația incluzivă, formator în cadrul instruirilor oferite angajaților instituțiilor de învățământ din raionul Sângerei. 75 de profesori au participat la două zile de training organizate de CCF/HHC Moldova în cadrul proiectului Puternici prin diversitate – aplicarea Indexului Incluziunii.

Ateliere de lucru pentru profesori
Poiectul vine să propună soluții pentru provocările cu care se confruntă școlile din țară, să stimuleze participarea copiilor, alături de părinți și profesori, în adaptarea sistemului educațional la necesitățile reale ale fiecărui participant și, într-un final, crearea unor școli prietenoase tuturor. Instruirile au luat forma unor ateliere de lucru, în cadrul cărora au fost supuse dezbaterii subiecte controversate, care încetinesc incluziunea și acceptarea tuturor în cadrul școlii și a întregii comunități. Pe parcursul celor două zile, paricipanții au învățat să utilizeze Indexul Incluziunii, un ghid international, care propune un set de instrumente pentru ghidarea școlilor într-un proces de dezvoltare. Se referă la consolidarea unor comunități ce se sprijină reciproc și încurajarea succesului atât la elevi cât și la angajați. “Nu trebuie să fii maistru în educația incluzivă, dar să fii maistru în a respecta fiecare om și a-l accepta așa cum este el. Asta am făcut eu de-a lungul activității mele profesionale”, a mai adăugat formatorul Angela Cazac.

O școală comună pentru toți
De obicei, oamenii consideră că incluziunea se referă la participarea copiilor cu dizabilități și a celor cu nevoi speciale, dar această abordare este una greșită. Prin urmare, instruirile au pus accentul pe dezvoltarea unei școli comune pentru toți, care să țină cont de vocile tuturor copiilor, iar acțiunile să fie realizate în baza celor auzite.
Profesorii au venit bine pregătiți, înarmați cu întrebări desprinse din practica lor de zi cu zi. “M-am implicat în acest proiect ca să învăț cum să răspund necesităților individuale ale fiecărui copil. Ne-am pomenit în situația în care foarte mulți părinți au fost nevoiți să părăsească țara din cauza dificultăților economice, lăsând copiii fără sprijin și atenția cuvenită. Noi, profesorii, suntem cei care compensează acest gol, trebuie să fim pedagogi, dar totodată părinți, să identificăm calea spre sufletul fiecărui copil. Chiar dacă am reușit să adaptăm școlile fizic la necesitățile copilului și ale noastre, atunci nu am reușit să ne apropiem de sufletul fiecăruia, să-l determinăm să comunice cu noi, să ne spună ce îl frământă”, a declarat Svetlana Onceanu, cadru didactic de sprijin în cadrul liceului Alexandru Agapie din satul Pepeni, raionul Sângerei.

Societate, măcinată de controverse
Profesorii susțin că urmează să se întreprindă acțiuni și la nivel de comunitate, întrucât societatea nu este pregătită să-i accepte pe toți. “Nu putem să le impunem cerințe și sarcini egale tuturor. Fiecare poate să îndeplinească așa cum poate el mai bine, fiecare are dreptul să fie integrat. Nu putem să ne etichetăm cu negru sau alb, suntem egali, dar cel mai important, suntem diferiți. Trebuie să folosim în avantajul nostru această diversitate”, a menționat Victoria Roșca, învățătoarea Liceului Dmitrie Cantemir din orașul Sângerei.
Un alt grup de 25 de profesori din raionul Sângerei vor participa la instruiri în luna decembrie a acestui an. Proiectul propune participanților două runde de training a câte două zile fiecare, cea dea doua fiind preconizată pentru primăvara anului 2020. În această perioadă, au beneficiat de instruiri și profesorii instituțiilor de învățământ din raionul Strășeni.
De pe urma proiectului vor beneficia aproximativ 200 de profesori din cele 14 școli selectate, 1500 de copii și 30 de reprezentanți ai organelor de decizie din sistemul educațional din ambele raioane. Proiectul se va desfășura în perioada iunie 2019 – decembrie 2020, în parteneriat cu ChildFund Deutschland și cu suportul financiar al Ministerului Afacerilor Externe al Germaniei.

Olga Sajin,specialist în comunicare CCF/HHC Moldova