Un eveniment de excepție din cadrul Seminarului metodologic raional al profesorilor de limbă și literatură română care a avut loc recent la L/T,,Lucian Blaga”, Telenești a fost lansarea carții ,,Opera literară: receptare și interpretare” care aparține penei lui Constantin Șchiopu, doctor habilitat, profesor universitar, oaspetele acțiunii respective.
Profesorul universitar Constantin Șchiopu și-a inițiat discursul prin abordarea temei: ,,Comprehensiunea și abordarea textului literar “. Pentru înțelegerea conceptelor-cheie dlui a recurs la metodologia creativității fără de care nu ar fi cu neputință receptarea și interpretarea operelor literare. Noi, profesorii, am fost antrenați într-un Atelier de scriere, ghidați metodologic cu cea mai desăvârșită artă pedagogică.
Suportul didactic pe care ni l-a propus e un studiu amplu, foarte util, necesar profesorilor de Limbă și literatura Română pentru receptarea și interpretarea operei literare ,,o provocare pentru o posibilă metodologie a lecturii”, după cum afirma autorul. Cartea conține repere teoretico-literare, estetice cât și metodologice privind literatura ca artă a cuvântului și ca disciplină școlară, lectura și interpretarea ca demersuri didactice, receptarea ca element definitoriu al procesului de comunicare artistică, formarea competențelor literar-lectorale ale elevilor.
Ușor, ușor, cu măiestrie și înalt profesionism, dl profesor a explicat cum și-a construit modelul teoretic al metodologiei educației literar-artistice a elevilor, ca ,,o direcție nouă a științelor educației”. Autorul ne-a îndemnat să valorificăm dezvoltarea implicită a percepției imaginației, a gândirii artistice și a creativității literare după anumite legități, strategii didactice. Reperele teoretice și sugestiile practice privind predarea și receptarea textului literar au o importanță eminamente în creșterea unui lector avizat. Însușirea limbajului artistic,,glasul operei” contribuie la racordarea ,,gândirii și sensibilizării cititorului la ideile și stările afective ale scriitorului”, a menționat în continuare autorul.
Într-un mod elevat a fost explicată temele ”Limbajul poetic: trăsături și modalități de interpretare “, ,,Receptarea literaturii prin intermediul întrebărilor / sarcinilor creativ/participative”, modelul ,,Tu faci-noi facem-eu fac”- o alternativă a clasicului transfer gradual de responsabilitate”, interpretarea textului literar prin tehnica generării de alternative.
”Gratitudine aleasă dlui Constantin Șchiopu pentru bunele practici, investigații literare, lingvistice, lumea ideilor, un profesor-simbol al luminii de la care avem ce învăța!”, a remarcat dna Alina Pascaru, șefa DGE, care a contribuit la invitația dnului profesor Constantin Șchiopu și care a mulțumit pentru prodigioasa colaborare.
Gazda evenimentului, dna Natalia Sultan,directoarea instituției a moderat evenimentul cu cea mai înaltă dăruire a remarcat că întâlnirile pedagogilor cu reprezentanții mediului academic se vor petrece mai des spre a consolida interesul profesorului pentru noi tehnici de predare a materialului didactic. Atmosfera seminarului a fost întregită de recitalul emoționant, cu trăiri lirice ale liceenilor.