RAPORT DE ACTIVITATE al Direcției Educație Sângerei pentru anul de studii...

RAPORT DE ACTIVITATE al Direcției Educație Sângerei pentru anul de studii 2023-2024

89
DISTRIBUIȚI

 În anul de studii 2023-2024  angajații din sistemul educațional din toate instituțiile de învățământ din raion, copiii, elevii și părinții, susținuți de către partenerii educaționali, au făcut față provocărilor, finalizând anul de studii cu succes și realizând integral Planul-cadru pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, anul de studii 2023-2024, aprobat prin ordinul MECC nr. 200 din 28.02.2023

Activitatea cooperantă a tuturor actorilor educaționali a asigurat că în anul de studii 2023-2024, în raionul Sângerei, să activeze cu succes  85 de instituții de învățământ, dintre care:

Nr d.o

Instituții

Anul de studii

Anul de studii

Anul de studii

2021-2022

2022-2023

2023-2024

  1.  

Instituții de educație timpurie

43

43

43

  1.  

Școli primare-grădinițe

2

2

2

  1.  

Gimnazii

30

30

31

  1.  

Licee

7

7

6

  1.  

Școală de sport

1

1

1

  1.  

Centre de creație

2

2

2

 

       Elevi cu vârsta de 7-16 ani:

Nr.

d/o

Anul de studii

Numărul de elevi

1.

2021-2022

8368 elevi

2.

2022-2023

8069 elevi

3.

2023-2024

7945 elevi

                  

  • cu 124 de elevi mai puțin comparativ cu anul de studii 2022-2023

            În medie, o școală din raion are 214 elevi, ceea ce reprezintă cu 64 de elevi mai puțin decât media de 275 de elevi pe școală la nivel național. Numărul mediu de elevi pentru fiecare cadru didactic este de 10,65,  comparativ cu media națională de 12,7 elevi pe profesor.

Clasificarea școlilor în funcție de numărul de elevi:

Nr

d/o

Nr. de  elevi

Nr de instituții

%

1.       

mai mult 641 de elevi

2

5,4

2.       

de la 400 până la 640 elevi

3

8,1

3.       

de la 280 până la 400 elevi

1

2,7

4.       

de la 200 până la 280 elevi

5

13,5

5.       

de la 100 până la 200 elevi

16

43,2

6.       

de la 50 până la 100 elevi

7

18,9

7.       

mai putin de 50 de elevi

3

8,1

Scăderea numărului de elevi din raion este influențată  de mai mulți factori, printre care se numără:

  • Scăderea natalității: Una dintre principalele cauze este scăderea natalității, care duce automat la un număr mai mic de copii înscriși în școli.
  • Îmbătrânirea populației: În unele zone, populația tinde să fie din ce în ce mai îmbătrânită, ceea ce înseamnă că sunt mai puțini copii de vârstă școlară.
  • Migrația internațională: Un alt factor important este migrația părinților în alte țări pentru locuri de muncă mai bine plătite, ceea ce poate duce la relocarea întregii familii.
  • Șomajul și sărăcia: Zonele cu un nivel ridicat de șomaj și cu condiții economice precare suferă o scădere a populației tinere, deoarece familiile se mută în căutarea unor oportunități mai bune, ducând la o scădere a numărului de elevi.

 

Asigurarea instituțiilor de învățământ preuniversitar cu cadre didactice

pentru anul de studii 2023-2024

            Asigurarea instituțiilor de învățământ general cu cadre didactice este un subiect de importanță majoră, având în vedere provocările legate de deficitul de personal didactic, migrarea cadrelor didactice către alte sectoare sau alte țări.

 Numărul total a cadrelor didactice din instituțiile de învățământ general din  raion este 1186.

 În scopul asigurării cu cadre didactice, în rezultatul ofertelor din instituțiile de învățământ din raion,  pentru anul de studii 2023-2024, Direcția Educație a stabilit necesitatea de  48 de cadre didactice, din care 45 pentru instituțiile școlare și 3 pentru instituțiile preșcolare.

     La 01 septembrie 2023 au fost angajați prin repartizare conform ordinului MEC,  15 tineri specialiști.

    În urma clasificării personalului didactic din cele 39 de instituții școlare, 3 instituții  extrașcolare și 43 preșcolare din raion, conform tabelului de mai jos, se constată următoarele:

 

Raionul    Sângerei

 

 

Total

Cu

mul

Activitatea de bază

Personal de

con

duce

re

        Din numărul total de cadre didactice

Grad

didactic

Superior

Grad

didactic

I

Grad

didactic

II

Psi

ho

log

Pen

sio

nari

Stu

dia

1186

901(școli)

285(IET)

30

1156

169

22

 

1,85%

 

113

 

9,52%

704

 

59,35%

8

229

 

19,30%

12

 

La 01. 01. 2024 în instituțiile de educație timpurie din raion, conform datelor SIME, instituționalizați  3850 copii  cu vârsta de 1- 6 ani, ceea ce constituie  72,5% din numărul total de copii, real existenți în raion (5309).

         În raion sunt cuprinși cu pregătirea – 1260 copii cu vârsta de 5-7 ani, ceea ce constituie-  88,1%  din numărul real existent al copiilor de această vârstă în raion.

 

 

Monitorizarea pregătirii copiilor pentru școală

 în baza Standardelor de învățare și dezvoltare a copilului (SÎDC)/rezultate

 

Nr. de copii  grupa pregătitoare

/fișa de evaluare

A.   Dezvoltarea fizică, a sănătății și igienei personale

B.   Dezvoltarea

socio-emoțională

C.  Dezvoltarea

limbajului, a comunicării și premisele citirii și scrierii

D.  Dezvoltarea

cognitivă și cunoașterea lumii

741

80.2

76.3

70.14

73.0

 

Contingentul total de treaptă primară  în anul de studii 2023-2024 estimează 3348 elevi ceea ce constituie  42, 4% din numărul total de elevi din instituțiile preuniversitare din raion, care sunt repartizați în 195 clase.

 

Rezultatele elevilor la testarea națională cl. IV;

       Calificativ

 

Examen 1

 

Examenul 2                            

        Examenul 3

 

 Examen 4

 

Limba și literatura română, alolingvi

Limba și literatura română

Limba și literatura rusă

Matematica

 
 

Foarte bine

22

 289

15

340

 

Bine

18

 297

22

295

 

Satisfăcător

12

 96

15

99

 

Recuperare

0

0

0

0

 

Total

52

 682

 52

734

 

 

Rezultatele examenelor de absolvire gimnaziu, sesiunea 2024

 

Anul

de studii

Nr total de elevi

CES

Absolvenți

Respinși

Nu s-au prezentat

% Promovabilității

 

2022-2023

718

36

696

16

6

96,93

2023-2024

747

32

732

15

0

97,99

 

 Nota medie raională la examenele de absolvire a gimnaziului : 7,06

 

Rezultatele examenelor de BAC, sesiunea 2024

 

Instituția Liceală

 

Total candidați

înscriși pe instituție

Total elevi corigenți,

 sesiunea 2023,

sesiunea 2024

 

Total candidați promovați

Rata de promovare,

sesiunea 2024

Rata de promovare

generală

 

Media examen

LT „Olimp” or. Sângerei

46

1

45

97,67

97,82

6,79

LT..A.Agapie” s.Pepeni

39

3

36

97,22

92,30

7,22

LT „N. Casso” s. Chișcăreni

20

6

14

93,33

75,00

7,19

LT„I. Creangă”

s. Rădoaia

34

12

23

65,38

67,64

6,51

LT „Eminescu”

 or. Sângerei

68

5

63

 

95,38

92,64

6,89

 

 

Sesiunea

Elevi admiși

Elevi promovați

Rata de promovare

%

 

Nota medie

2022

202

150

74,25

6,76

2023

229

192

83,84

7,05

2024

207

180

89,79

6,92

 

Activitatea metodică la nivel de raion s-a desfășurat în conformitate cu actele normative în vigoare, acțiunile fiind orientate spre eficientizarea procesului didactic și sporirea calității în educație. Realizarea corectă și în timp a tuturor acțiunilor preconizate pentru desfășurarea concursurilor raionale/municipale, zonale și republicane, ediția 2024 a început cu Concursul „Pedagogul Anului”, desfășurat în luna ianuarie – februarie 2024.

 În acest an au participat 14 cadre didactice din diferite instituții de învățământ general din raion.

Învingătorii concursului raional „Pedagogul Anului”, ediția 2024:

Învățământ preșcolar

Locul II- Rudei Romica, Instituția de Educație Timpurie, Drăgănești

Învățământ primar

  Locul I – conferirea titlului „Învățătorul Anului”

Roponica Cristina, Gimnaziul Ciuciuieni;

 Locul II– Brega Rodica, Gimnaziul „Adrian Păunescu” Copăceni

Locul III– Turtureanu Ana, Liceul Teoretic „Nicolae Casso” Chișcăreni

Mențiune– Reșetnic Eleonora, Gimnaziul „Alecu Russo” Sângerei Noi

Învățământ gimnazial/liceal

Locul I – conferirea titlului „Profesorul Anului”

 Pîntea Maria,  Liceul Teoretic „Olimp” or. Sângerei

Locul II– Vasilica Natalia, Gimnaziul „Nicolae Dabija” Heciul Vechi

Corman Elena, Gimnaziul „Luceafărul” Biruința

Locul III– Calancea Victoria, Gimnaziul „Ion Ignatiuc” Prepelița

Roșca Ludmila, Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” Sângerei

Amorțitu Angela, Liceul Teoretic „Nicolae Casso” Chișcăreni

Mențiune- Ghimpu Irina, Liceul Teoretic „Alexandru Agapie” Pepeni

Petrov Natalia, Liceul Teoretic „Ion Creangă” Rădoaia

Fîntînă Alina, Gimnaziul „Alecu Russo” Sângereii Noi

În vederea organizării și desfășurării olimpiadelor raioanele și republicane pentru anul 2023, prin decizia Consiliului Central de Coordonare au fost aprobate: Programul activităților de susținere a elevilor dotați din învățământul general pentru anul 2024.

În total la olimpiadele raionale au participat 565 elevi din instituțiile de învățământ preuniversitar din raion, cu 10 elevi mai puțin comparativ cu anul de studii 2022- 2023.

Nr

d/o

Anul de studii 2022-2023

Anul de studii 2022-2023

1

Locul I  -47 elev;

Locul I  -44 elev;

2

Locul II – 77 elevi;

Locul II – 73 elevi;

3

Locul III – 100 elevi;

Locul III – 91 elevi;

4

Locul IV – 93 elevi.

Locul IV – 106 elevi.

 

317

314

 

Participarea elevilor la 16 olimpiade republicane au prezentat următoarele rezultate:

  1. Locul II la Educație fizică, Lopotenco Cristina, IPLT „Alexandru Agapie” s.Pepeni; 
  2. Locul III la Educație fizică, Moraru Adela, IPLT „Alexandru Agapie” s.Pepeni;
  3. Locul III la Biologie, Cumpătă Maria, IP Gimnaziul „Sergiu Rădăuțan” s. Iezărenii Vechi;
  4. Mențiune la Educație fizică, Moraru Iurie, IPLT „Ion Creangă” s. Rădoaia;
  5. Mențiune la Limba și literatura română (alolingvi), Cotos Mădălina, IPLT „Dimitrie Cantemir” orașul Sângerei;
  6. Mențiune la Limba și literatura română (limba de instruire), Golban Ana, IPLT „Olimp” or. Sângerei;
  7. Mențiune la Limba engleză, Moraru Daniela , IPLT„Alexandru Agapie” s.Pepeni;
  8. Mențiune la Limba și literatura română (limba de instruire), Baltaga Nicoleta, IPLT ,,Nicolae Casso” satul Chișcăreni.
  9. Mențiune Concursul Național de Științe și Inginerie „Mold SEF”, Dragoș Villiant, IPLT „Olimp” or. Sângerei.

Managementul resurselor materiale, financiare

 Alocarea eficientă a resurselor financiare este crucială pentru a asigura calitatea în educației, precum și pentru a sprijini dezvoltarea și inovarea în sectorul educațional. Bugetul instituțiilor de învățământ general, finanțate din bugetul raional pe anul 2023, este de 213.578.700 lei, cu un deficit bugetar de 31.583.400 lei. Componenta raională de 3% pentru educație este de 22.467.700 lei.

Problemele stringente legate de crearea condițiilor optime de studiu în instituții au fost soluționate cu finanțele alocate prin deciziile Consiliului raional, din componenta raională pentru educație, care constituie 3% din bugetul general.

 1.Decizia Consiliului Raional  nr.1/3 din 19.01.2023,   Din componenta raională (3% din suma transferurilor categoriale în sfera educației) a fost repartizată sumă totală de 13 850 000 lei.

   Decizia Consiliului Raional nr.4/2 din 20.04.2023, Din componenta raională (3% din suma transferurilor categoriale în sfera educației) a fost repartizată  suma totală de 1 551 016 lei.

 Decizia Consiliului Raional    nr.5/20 din 29.06.2023 Din componenta raională (3% din suma transferurilor categoriale în sfera educației) a fost repartizată  suma totală de 1.308 196,00 lei.

 Decizia Consiliului Raional DCR nr.6/5 din 25.07.2023 Din componenta raională (3% din suma transferurilor categoriale în sfera educației)a fost repartizată  sumă totală de 25 000,00 lei.

  Alocarea surselor de finanțare către instituțiile de învățământ este un proces esențial pentru funcționarea și dezvoltarea acestora. Transferurile financiare au fost alocate pentru :

lucrările de realizare a proiectelor de execuție și proiectelor de expertiză tehnică,

  • lucrărilor de amenajare a teritoriului (pavaj),
  • procurarea costumelor naționale,
  • lucrări de renovare a pardoselii în sala festivă,
  • procurarea mobilierului școlar,
  • echipamente pentru laboratoare,
  • cazane,
  • acoperirea parțială a cheltuielilor de personal.

Direcții de perspectivă pentru noul an de studii 2024-2025

Direcția Educație în anul de studii 2023-2024 a implementat politici care vizează îmbunătățirea calității educației, accesibilitatea acesteia și alinierea ei la standardele naționale. A monitorizat și coordonat activitatea școlilor, liceelor, grădinițelor și a asigurat conformitatea cu reglementările și standardele în vigoare. Prin rolul său central, Direcția Educație a desfășurat un management integrat al sistemului educațional, contribuind la dezvoltarea și menținerea unui mediu educațional performant și echitabil.

Realizarea acțiunilor planificate pe parcursul anului de studiu a fost posibilă cu activitatea comună a tuturor actorilor implicați în susținerea procesului educațional din raion în anul de studii 2023-2024: Consiliul raional Sângerei, APL de nivelul I, CSP, DASPCF, ONG-urilor și Asociațiilor obștești, serviciilor desconcentrate din raion, părinților, echipelor manageriale, colectivelor pedagogice și elevilor.

Reieșind din cele relatate, din succesele înregistrate și problemele de soluționat, în scopul creșterii calității și eficienței activității în domeniul educației din raion și în speranța unei colaborări eficiente în continuare, ne propunem pentru anul de studii 2024-2025 următoarele perspective de dezvoltare:

  • Extinderea accesului la resurse digitale: Implementarea unor platforme educaționale digitale, accesibile tuturor elevilor și profesorilor, pentru a facilita învățarea și utilizarea resurselor digitale în procesul educațional.
  • Formarea profesorilor: Programe de formare continuă pentru cadrele didactice în utilizarea instrumentelor digitale și a tehnologiei educaționale
  • Integrarea copiilor cu nevoi speciale: Asigurarea accesului egal la educație pentru toți elevii, inclusiv cei cu dizabilități, prin adaptarea infrastructurii școlare și a curriculumului.
  • Reducerea abandonului școlar: Programe de sprijin pentru elevii din medii defavorizate pentru a reduce abandonul școlar și a îmbunătăți participarea la educație.
  • Consolidarea relațiilor de parteneriatul: Consolidarea parteneriatelor cu actorii educaționali și APL de nivelul I ș nivelul II pentru a asigura relevanța și calitatea educație.
  • Programe pilot și proiecte inovative: Sprijinirea proiectelor pilot care explorează noi metode de predare și învățare.
  • Evaluare și adaptare: Implementarea unor sisteme de evaluare continuă a inovațiilor educaționale pentru a putea adapta și extinde cele mai eficiente practici.
  •