DISTRIBUIȚI

Echipa de mecanizatori ai Interprinderii „Tofan și C” pregătiți de seceriș

Lucian Balan, directorul SRL„Cozeșteanul” a dat start recoltării orzului, începând cu ziua de luni,20 iunie. Motorină angro nicăieri, nici la o benzinărie nu se vinde. A mers la Bălți și a procurat cu bacurile. Producătorul susține că nu a găsit altă soluție. Trebuie să recolteze cultura de orz. Obține 2-3 tone de pe o suprafață de 210 hectare. În câteva zile producătorii agricoli din raion preconizează să demareze campania de recoltare a culturilor agricole din prima grupă. Loviți de scumpirea zilnică a carburanților și de lipsa ploilor, dispoziția lor este la pământ. Cu toate acestea, după cum ne-au spus sunt nevoiți să-și asume acest risc. Nu pot lăsa pâinea nerecoltată.

Irina Ganenco, directoarea SRL„Biamus Prim” din satul Octeabriscoe susține că din sezonul agricol trecut a făcut rezerve de motorină. Până la începerea lucrărilor de recoltare din acea rezervă a avut cum gestiona lucrurile. A avut cu ce semăna, a fertiliza terenurile agricole, a le lucra de buruieni. Inclusiv i-a reușit pregătirea tehnicii la linia gătinței. Lecția dată a însușit-o bine de la tatăl ei, Ilie Mitiș, regretatul director al întreprinderii agricole, care a gestionat-o decenii în șir:„Acum dispune de specialiști, de mecanizatori experimentați și tehnică agricolă adusă la bune condiții de funcționare. Problema este în scumpirea de la o zi la alta a motorinei:„ Acesta ne nemulțumește .Nu doar pe noi, pe toți producătorii agricoli din raion. Dilema este mare. În asemenea condiții nu am mai fost vreo dată. În loc să ne bucurăm că intrăm în campania pentru recoltare, noi suntem cu sufletul la pământ”, a comentat producătoarea.
Nicolaie Racu, producător agricol din cadrul primăriei Copăceni este decis să înceapă secerișul : mai întâi cu recoltarea orzului, apoi a grâului, după care rapița. Chibzuit în toate , el și-a făcut rezerve de carburanți din timp:,„ Am simțind parcă că timpurile nu vor fi bune pentru producătorii agricoli. Nu mă supăr nici pe guvernanți, nici pe Ministerul Agriculturii. Sunt informat că se fac încercări de a soluționa problemele. Până când noi căutăm și trebuie să ne descurcăm cu rezervele depozitate, rezervate din timp”, susține producătorul.
Potrivit lui Lucian Balan, „ motorină ar fi că nu avem nevoie de ea pentru a face plimbări cu bicicletele. Este nevoie să recoltăm pâinea, cu care alimentăm populația țării. Lipsa ei în vânzare angro este în mod special organizată . Petru noi, cei din Republica Moldova carburanții vin prin România, cunoștem lucrurile date și este livrată direct în Ucraina.
De astfel de părere este și Gherasim Tofan, directorul Întreprinderii„ TOFAN și C”:„Motorină angro practic nu se mai vinde. E vai și amar de fermierii mici. Producătorii mai cu putere, mai au speranță de supravețuire. Trebuie să te înscrii la rând ca să poți procura și încă să achiți 31-32 de lei. Adică intuim că se va mai scumpi. Nu zic că o să cedez. Din partea Serviciului Intehagro raional( șef Victor Guțu) am primit autorizare pentru tehnica bine pregătită pentru a intra în recoltare și a funcționa cu siguranță. Ce depinde de noi, ne descurcăm. Problema e în asigurarea căilor de acces pentru agricultori să-și achiziționeze motorina. Bănuiesc că sunt stocuri de motorină. Poate nu în cantitate, care erau anterior ,dar problema o simțim și intuim. Importatorii acesteia intenționat generează acest deficit Ca să vândă mai scump. Încearcă să ocolească aceasta marjă stabilită de ANRE”
În agricultură niciodată nu a fost ușor de activat și de crescut pâinea noastră cea de toate zilele. Atât de dificil ca acum nu a fost nici într-un sezon agricol, de când se țin minte, susțin agricultorii cu zeci de ani de experiență în spate. Ei sunt nevoiți să procure motorina la orice preț de la firmele afiliate. Sunt condiții obiective, fără îndoială. Dar totodată pe lângă această formă de acces deficit, cineva încearcă să se căpătuiască în mod abuziv.