Marcela BORȘCI
Directoarea Liceului Teoretic „Nicolae Casso” din Chișcăreni
Marcela BORȘCI s-a născut la 21 februarie 1959 în satul Chișcăreni. În anul 1979 a absolvit cu succes Universitatea Pedagogică „Aleco Russo” din orașul Bălți, facultatea: „Filologie”, obținând diploma de profesoară de limba și literatura română.
Imediat după finisarea facultății, s-a întors în satul natal și la vârsta de 20 de ani și-a început cariera în pedagogie. În anul 1984 a plecat în Chișinău, ca mai apoi în 1987 să revină la baștină pentru a continua munca de pedagog. În acele momente a conștintizat că orașul este străin pentru ea.
Consideră școala din Chișcăreni, una cu tradiții vechi în educație. Aici au activat și „și-au scuturat spicul” vorba poetului, cei mai de seamă pedagogi din raion: Mihail ZADNIPRU, Anastasia FRUMUSACHI, Valentina NEGRUB, Gheorghe DRAGAN, Minadora BEREZOVSCHI, Timofei PRISĂCARU, și alții. „Ei au servit model de învățător la sat, adevărați „semănători de lumină”, oameni de o adevărată noblețe sufletească, cu o imensă dragoste de carte și copii”, menționează Marcela BORȘCI. Anume acești oameni au motivat-o să aleagă nobila profesie.
Cum îi place să spună „Îl rog pe Bunul Dumnezeu să-mi pună în calendarul vieții fila „mâine”, fiindcă ea mă va motiva să vin la școală. Și aici aduc citatului lui Ion CREANGĂ: „Fie-vă dragi copiii, purtați-vă cu ei blând, învățați-i ce e de folos, fiți drepți și-ți vedea că nu-s sălbatici. Schimbați-le des ocupațiile, jucați-vă cu ei, căci între copii trebuie să fii și tu copil. Nu vă vărsați veninul amărăciunii voastre în sufletul copiilor, că-i păcat…”
Modestă, dedicată cu sufletul meseriei și cu o sinceritate copleșitoare, a reușit să obțină o multitudine de succese. „Aș menționa în primul rând pregătirea profesională adecvată a celor 40 de cadre didactice care au studii superioare și sunt deținătoare de grade didactice. Mă simt mândră de realizările profesorilor de limba și literatura română, și mă bucur că ei continuă cu aceeași ardoare să muncească cot la cot cu mine. Performanțele elevilor sunt asigurate prin realizarea orelor curriculare, prin utilizarea TIC-ului în demersul didactic, a orelor publice și a celor opționale. Ne putem mândri cu numărul în creștere al elevilor care au obținut locuri premiante la olimpiada pe discipline școlare în anul de studii 2014-2015 am avut 14 locuri (I etapă raională și 2 locuri la etapa republicană).
Fiecare instituție își clădește numele, prestigiul și personalitatea pe succesele discipolilor ei. Am încercat să creez condiții favorabile în instituție: am schimbat încălzirea, mai apoi geamurile și ușile, am renovat sala sportivă. De asemenea, am reușit să procurăm proiectoare, televizoare, laptop-uri și literatură artistică pentru bibliotecă, etc”.
Este o fire autocritică și știe că există loc de mai bine, însă cu mâna pe inimă mărturisește că nu și-a cruțat efortul intelectual, pe alocuri chiar și fizic, pentru a atinge toate scopurile propuse.
Nu preferă să facă prognoze de viitor. Se străduie să trăiască mai mult cu prezentul. A avut îndrăzneala cu opt ani în urmă, să-și asume niște responsabilități serioase. Își dorește acum sănătate pentru a le îndeplini în măsura posibilităților reale. „Dorința mare a colectivului este de a menține statutul de liceu în zona Chișcăreni”.