Recent 37 de cursanți au finalizat cu succes cursul de studiere a Limbii române, Nivelul A2 , din cadrul Programului național privind învățarea limbii Române , inițiat de Guvernul Republicii Moldova.
Programul național privind învățarea limbii române de către minoritățile naționale, inclusiv populația adultă, pentru anii 2022-2025 a fost aprobat de Guvernul Republicii Moldova și este elaborat în conformitate cu următoarele documente: Strategia națională de dezvoltare „Moldova 2030”, Programul de guvernare „Moldova vremurilor bune”, Obiectivele Dezvoltării Durabile „Educația 2030”, Competențele-cheie pentru învățarea pe parcursul întregii vieți (Bruxelles, 2018), Codul educației (2014).
Au fost întreprinse măsurile necesare în vederea realizării acțiunilor preconizate pentru implementarea Programului numit, s-au elaborat planurile de acțiuni pentru susținerea minorităților naționale domiciliate pe teritoriul Republicii Moldova.
Programul național de învățare a limbii române de către minoritățile naționale, inclusiv populația adultă, pentru anii 2022-2025 oferă oportunități reprezentanților minorităților naționale din Republica Moldova de a-și dezvolta competențe lingvistice necesare pentru a-și valorifica potențialul intelectual atât în domenii de interes personal, profesional, cât și social în vederea adaptării cât mai facile la imperativele timpului, în special, la cele ce țin de dezvoltarea durabilă. Aceasta înseamnă noi oportunități de angajare, echitate și șanse egale în societate.
Fiecare persoană cu reședința permanentă în Republica Moldova se străduie să cunoască limba română și să o folosească în comunicare, în conformitate cu actele normative care specifică îndatoririle și drepturile cetățenilor.
Pe parcursul acestui curs, în calitate de formatoare, am acordat o atenție deosebită promovării limbii române , îmbunătățirii competențelor lingvistice ale cursanților, dezvoltării mijloacelor didactice pentru învățământul la distanță, promovării unei atitudinii pozitive în societate față de cunoașterea limbii oficiale a statului, limbii române.
Cursurile au fost organizate atât cu prezență fizică, cât și în format online, iar persoanele selectate au beneficiat de ore gratuite, cheltuielile fiind acoperite din bugetul de stat. Am ghidat 2 grupe cu nivelul A2: o grupă cu prezența fizică și a doua -în format online. Cursul a durat 4 luni, fiind constituit din 240 de ore: 120 de ore contact direct și 120 de ore activitate individuală. Aduc mulțumiri Administrației gimnaziului ,,Mihai Volontir”, Grigorăuca pentru găzduire și desfășurarea la nivel înalt a orelor de curs.
Grupa cu prezența fizică a adunat doritori de învățare a limbii române din localitățile: Sângerei, Grigorăuca, Dobrogea, Petropavlovca. Grupa cu prezența online a fost formată din persoane din raioanele: Bălți, Edineți, Florești, Fălești, Glodeni, Dondușeni. Am lucrat interactiv utilizând variate platforme și aplicații: Classroom, Google Meet, Google Slides, Jamboard, Mentimeter, Educație Interactivă, WordWall, LearningApps, etc.
La finele acestui curs cursanții recunosc informații de ansamblu și specifice din texte; înțeleg expresii frecvent folosite; expun conținutul unor mesaje, texte; realizează dialoguri; descriu obiecte, ființe, fenomene; citesc corect, fluent, cursiv texte; formulează întrebări; redactează texte; scriu corect în limba română.
Am observat o deschidere din partea cursanților. Fiecare dintre ei manifestă interes și disponibilitate pentru participare la interacțiunile verbale, demonstrează respect și responsabilitate.
Fiecare cursant a susținut un test și obține un certificat cu indicarea nivelului de competență lingvistică de cunoaștere a limbii române, în conformitate cu prevederile Cadrului European Comun de Referință pentru Limbi.
Reflecții ale cursanților:
Porojniuc Pavel, s. Grigorăuca, șef oficiu postal:,, Aduc mulțumiri Guvernului Republicii Moldova pentru oportunitatea de a avansa în studierea limbii române. Am reușit să-mi îmbogățesc vocabularul, gândesc în limba română și sunt mai încrezător, inițiez o discuție fără a-mi fi frică de greșeli în exprimare. Voi urma Nivelul B1.”
Maximova Anna, s Dobrogea, profesoară: ,,Cea mai mare realizare a mea este că am căpătat încredere, nu am frică să mă exprim, Pe parcursul cursului am avut parte de o atmosferă caldă, cu stare de bine, am fost tratați cu respect , ne-am simțit importanți, am colaborat cu colegii. Fiecare lecție a fost desfășurată la cel mai înalt nivel.”
Gradinar Antonina, s. Grigorăuca, profesoară:.. Scopul meu a fost ca să învăț să scriu corect în limba română și am observat că la finalul cursului am obținut o performanță vădită. Mulțumim Guvernului Republicii Moldova și Dnei formatoare, Guțu Steluța pentru iscusința de a ne face să ne îndrăgostim de limba română. Acum recit cu mai mare drag poezii în limba română, citesc și analizez, comentez și concluzionez.”