DISTRIBUIȚI

Cămașa, sacoul, cravata, rochia de lungimea cuvenită unei eleve aduc disciplină într-o clasă, cred unii, alții însă când aud de introducerea uniformei școlare se duc cu gândul la „comunism”. Într-un sondaj făcut recent de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării se arată că mai bine de jumătatea populației preferă ca în instituțiile de învățământ din țara se se folosească uniforma școlară, votând pro cadrele didactice, o parte din părinți, elevi.

Uniforma școlară continuă să fie o modalitate de evitare a fenomenului de discriminare între elevi, standardizează grupul sau din contra afectează personalitatea elevului și scade din notorietatea lui?
La această întrebare a răspuns, Mihai CURCIUC, șeful- adjunct al Direcției Educație Sângerei, „Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a examinat situația în instituții. S-au analizat toți factorii privind introducerea în rândul elevilor a acelorași piese vestimentare, s-a hotărât ca fiecare manager de comun acord cu părinții și elevii să decidă dacă vor folosi sau nu copiii uniforme în următorul an de studii. Astfel, școlile vor avea autonomie și vor putea ține cont de situația din fiecare comunitate, de opinia părinților și a elevilor din școală. Introducerea uniformelor școlare este o necesitate. Sa nu uităm că totuși vorbim despre școală. O uniformă îl pune pe elev acolo unde trebuie să fie, adică la locul lui. Care mai este diferența între cadrele didactice și elevi astăzi? Cunoaștem cu toții situația finaciară a multor familii, în acest sens familiile social- vulnerabile ar putea primi ajutor de la stat pentru cumpărarea costumelor. Nu trebuie să asociem uniforma cu vechiul regim, care a apus de mult timp, fiindcă uniforma școlară a fost folosită pentru prima dată în Anglia, iar îmbrăcând-o copiii trebuie sa fie mândri ca aparțin unei școli, unui colectiv. Ar fi bine părinții să ne ajute și să contribuie în acest caz la educația estetică a elevilor.”
În raionul nostru, nu există nici o instituție în care toți elevii să poarte aceleași modele vestimentare, în schimb la inițiativa profesorilor, sunt clase de elevi, care de ani buni poartă uniforma școlară. Cel mai des uniforma este preferată de elevii din clasele primare și liceeale.
„Alegerea unui stil vestimentar comun a fost o necesitate pe care am abordat-o cu părinții elevilor pe care îi ghidez, fiind aprobată din start. Înainte de aceasta m-am documentat și m-am convins că marea majoritate a țărilor din lume au acceptat nu dintr-un moft uniforma, dar din necesitate pentru elevi. Deja al 5-lea an elevii mei poartă uniforme. Ele nu le subminează individualitatea, ba dimpotrivă îi deosebește, îi definește ca elevi, îi responsabilizează, îi ordonează. Aș găsi mai mute avantaje în introducerea unui stil vestimentar comun, de exemplu: sunt eficiente economic, elevii mei le poartă câte doi ani la rând, standardizează grupul, iar copiii nu sunt tachinați pentru hainele care le poartă. Dispare veșnica întrebare de dimineață: cu ce să mă îmbrac astăzi? Aș mai pleda pentru introducerea emblemelor, ecusoanelor distinctive specifice instituției, care ar evidenția uniformele și mândria elevilor, i-ar integra și le-ar defini identitatea în comunitate.” a remarcat Steluța GUȚU, învățătoare, L.T. „Olimp”.
Direcția gimnaziului Ciuciuieni susține inițiativa Ministerului Educației, Culturii și Cercetării de a introduce de la 1 septembrie 2018 uniforma școlară și nu doar pentru elevi…

continuarea o puteți găsi în ziarul numărul 23 din această săptămână