DECLARAȚIE

DECLARAȚIE

22
DISTRIBUIȚI

Organizațiile neguvernamentale din domeniul mass-media se solidarizează cu jurnalistul Mihail Sirkeli, redactorul portalului Nokta.md din UTA Găgăuzia, și cer politicienilor și altor activiști politici din autonomie să înceteze atacurile și intimidările jurnaliștilor incomozi, respectând dreptul constituțional la exprimarea liberă a opiniilor.

În cadrul emisiunii „Obsujdaem vmeste”, difuzată pe 7 februarie 2023 la postul public regional de televiziune GRT TV, au fost lansate atacuri la persoană și denigrări în adresa jurnalistului Mihail Sirkeli în legătură cu opiniile sale critice despre referendumul care a avut loc în autonomia găgăuză în februarie 2014 și care a fost declarat atunci ilegal de instanțele de judecată din R. Moldova. Din spusele moderatoarei, Mihail Sirkeli a fost invitat la emisiune, dar a refuzat să participe.

Întreaga emisiune a fost concepută de realizatori ca un linșaj mediatic, iar invitații (deputatul Adunării Populare L. Kiosea și alte două persoane prezentate ca activiști civici – I. Kîlcik și M. Vlah, cel din urmă fiind și președinte al Consiliului de Observatori al furnizorului public regional de servicii media „Gagauziya Radio Televizionu”), timp de aproape o oră l-au atacat și etichetat pe jurnalistul M. Sirkeli în diferite feluri («непорядочный», «подлый», «грязный», «купленный», «выполняет заказ», «не нужна нам пропаганда геев и лесбиянок, кем является он сам, этот Сиркели» ș.a.). Atragem atenția și la comportamentul părtinitor al moderatoarei emisiunii, Irina Caraman, care a transmis, prin întrebările și remarcile sale, opinii personale în acord cu invitații și nu i-a oprit pe aceștia când l-au atacat direct pe jurnalist pentru opiniile sale.

Organizațiile semnatare reamintesc că nu este singurul atac din partea politicienilor și activiștilor locali din UTA Găgăuzia asupra jurnaliștilor incomozi și personal asupra lui Mihail Sirkeli. Ne solidarizăm cu Mihail Sirkeli și cerem încetarea acestor practici ilegale de intimidare.

Semnalăm cu îngrijorare degradarea calității jurnalismului la compania publică de televiziune GRT și atragem atenția Consiliului Audiovizualului al R. Moldova la lipsa pluralismului de opinii în unele emisiuni ale acestui post, contrar prevederilor Codului serviciilor media audiovizuale.

Solicităm Consiliului de Observatori al „Gagauziya Radio Televizionu” să-l demită pe Mihail Vlah din funcția de președinte al Consiliului, deoarece el este o persoană afiliată politic și influențează politica editorială a furnizorului public regional de servicii media.

Ne adresăm către jurnaliștii postului public de televiziune GRT să nu accepte imixtiunea politicienilor în activitatea lor profesională și să respecte normele deontologiei profesionale și prevederile legale de asigurare a pluralismului de opinii.

Asociația Presei Independente

Centrul de Investigații Jurnalistice

Centrul „Acces-info”

Media-Guard

Comitetul pentru Libertatea Presei

Asociația Jurnaliștilor de Mediu și Turism Ecologic

Centrul pentru Jurnalism Independent

Asociația Presei Electronice

RISE Moldova

Ecoul nostru