DISTRIBUIȚI

Până nu demult, locuitorii satului Zubrești din raionul Strășeni nu erau prea interesați de felul cum se cheltuie banii publici și nici nu se implicau în monitorizarea achizițiilor publice, considerând că asta este doar treaba primăriei. Însă de câteva luni, datorită unui proiect european, sătenii sunt instruiți cum să ceară socoteală autorităților pentru cheltuielile publice și participă în activități de transparentizare a procesului decizional.

Ca să schimbe situația în localitate și să încurajeze activismul localnicilor, Asociația Băștinașilor „Zubrea” a început instruirea doritorilor de a monitoriza achizițiile publice. La început, grupul celor interesați era mai mare, dar până la final au rămas șase persoane decise să urmărească cum se cheltuie banul public, inclusiv angajați de la grădiniță care își propun să îmbunătățească comunicarea cu părinții despre buget și cheltuieli publice la nivel local.

Oamenii ezită să întrebe autoritățile cum sunt cheltuiți banii publici

„Întotdeauna îmi era într-un fel teamă să întreb primăria cum a cheltuit banii, însă acum am înțeles că este dreptul fiecărui cetățean să pună astfel de întrebări autorităților și să monitorizeze modul de utilizare a banilor publici. Sunt nouă în funcția mea și instruirile de acum mă ajută să înțeleg mai bine cum să formez bugetul, ce să procurăm, cum să raportăm ca să nu încălcăm legislația”, povestește Tatiana Chilian, șefă de gospodărie la grădinița-creșă Ghiocel” din Zubrești.

Svetlana Gălușcă este specialistă în evidența militară și protecția copiilor. Instruirile o ajută să verifice mai bine agenții economici care participă la procesele de achiziții publice. „Vreau să știu cum pot fi monitorizate cheltuielile făcute de autorități, dar și pe ce site-uri să intru ca să verific agenții economici care participă la achiziții, dacă sunt eligibili”, spune Svetlana.

Toate procedurile de achiziții publice vor fi făcute publice

Participanții la instruiri au fost ajutați de Diana Ranga Enachi, expertă națională în domeniul achizițiilor publice, să înțeleagă mai bine procesele și procedurile de asigurare a transparenței. Ei au depistat că pe site-ul primăriei lipsesc unele documente obligatorii și nu toate procedurile de achiziții sunt făcute publice, așa cum prevede legislația. Natalia Cârlig, secretarul consiliului local Zubrești, motivează că primăria nu are un angajat responsabil de publicarea pe site a tuturor documentelor și informațiilor necesare. Cu ajutorul proiectului, primăria va angaja în curând o persoană care va actualiza pagina electronică cu toate documentele care lipsesc, inclusiv cele referitoare la achizițiile publice, și va conecta site-ul la registrul actelor locale.

Deoarece nu toți locuitorii au posibilitatea să acceseze site-ul primăriei, informațiile despre buget și achiziții sunt publicate și pe panourile informative instalate în opt dintre cele mai frecventate locuri din sat. Totodată, autoritățile organizează periodic audieri publice în fiecare sector din sat, în luarea deciziilor fiind implicați și sătenii care se află peste hotare, care contribuie cu sugestii și cu resurse financiare pentru soluționarea unor probleme ale satului. „Diaspora se implică și ne ajută foarte mult. Cu ajutorul lor am făcut iluminatul stradal. Cu resursele proprii e mai greu de rezolvat unele probleme”, povestește Natalia Cârlig.

Ședințe online și mai multă transparență

Aceste activități sunt posibile datorită proiectului „Îmi pasă, mă implic, DECID!”, susținut financiar de Uniunea Europeană și Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) cu 400 de mii de lei. În cadrul proiectului, vor fi cumpărate și camere video pentru a transmite în direct ședințele consiliului local. „Mulți locuitori spun că le este mai ușor să urmărească ședințele în regim online decât să vină la primărie”, susține Olesea Harti, coordonatoarea proiectului.

„Oamenii nu știau că au dreptul să se implice în procesul decizional și au rămas uimiți de câte drepturi și instrumente de verificare au la dispoziție. Suntem conștienți că nu vom putea schimba mentalitatea tuturor sătenilor în câteva luni cât durează acest proiect, însă trebuie să insistăm ca oamenii să se implice mai mult. La final vom publica și un raport al achizițiilor publice, prin care sperăm să mobilizăm autoritățile publice să asigure un grad mai mare de transparență”, punctează Olesea.

De ce le este frică cetățenilor să ceară socoteală autorităților?

„Este de vină mentalitatea oamenilor. Ei nu știu că au dreptul să întrebe autoritățile despre achizițiile publice și le este frică să se implice. Asta este și responsabilitatea autorităților – să implice cetățenii, să-i informeze, să-i încurajeze să ia parte la aceste procese. Plus că bugetul este publicat pe site în formate greu de înțeles pentru oamenii de rând. Diagramele, infograficele ar ajuta cetățenii să înțeleagă mai bine bugetele. Cu mai multă informare și instruire, dar și cu ajutorul autorităților, lucrurile se pot schimba în toate localitățile din Moldova”, este convinsă experta Diana Ranga Enachi.

 

Diana Lungu

Acest articol este realizat în cadrul proiectului „Abilitarea cetățenilor în Republica Moldova”, finanțat de către Uniunea Europeană și implementat de către Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ). Partenerul proiectului pentru creșterea potențialului de vizibilitate și comunicare și implicare a cetățenilor este Asociația Presei Independente (API). Conținutul articolului aparține autorilor și nu reflectă neapărat viziunea UE sau GIZ. Pentru detalii – www.eu4civilsociety.md