28
DISTRIBUIȚI

 

Orașul Sângerei  are un drum de ocolire european

După doi ani și jumătate de muncă susținută, a fost dat în exploatare drumul de ocolire a orașului Sângerei (R6) Chișinău-Orhei –Bălți.  Timp în care a fost reparat un segment de 12 kilometri de drum,  conform standardelor europene. Totul grație Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) care a oferit un împrumut de peste 19 milioane de euro. Șoseaua are suprafață antiderapantă, ceea ce este o premieră pentru țara noastră.

Maria Țurcanu

Remarcabilul eveniment și ceremonia solemnă de repunere în circuit a șoselei, reparată și modernizată, care face legătura între orașele Chișinău-Orhei- Bălți s-a produs la finele lunii septembrie, când la fața locului au sosit mai multe persoane oficiale din administrația locală, din cea centrală, dar și din cea a Uniunii Europene și a firmei ONUR Taahut Tasimacilik Iusaat Ticaret Senaji ASD. Este vorba de primarul orașului Sângerei, Arcadie Covaliov, de Ștefan Popa, dirigintele de șantier, Francesco Rucci, manager de proiecte  pentru Moldova IRD Engineering, Ahmed Egevit, manager de proiect, Lilia Dabija, Secretara Generală la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, de alte persoane oficiale.

S-a dat în exploatare tronsonul de drum de 12 kilometri, drumul de ocolire a orașului Sângerei,la construcția căruia au participat  echipe bine calificate de constructori de drumuri din Turcia și Moldova. Pentru cei 12 kilometri de drum modern  au fost cheltuite 19 milioane de euro, banii fiind  un împrumut de la BERD,  Această porțiune de drum este, de fapt, puntea de legătură între centrul și nordul republicii.

Arcadie Covaliov, a mulțumit cordial tuturor celor care au depus eforturi sporite pentru a implementa proiectul în cauză, precum și tuturor partenerilor de dezvoltare care au susținut proiectul și au promovat ideea unei dezvoltări continue și permanente a economiei orașului, raionului și țării noastre. Edilul a mai menționat și importanța acestui proiect pentru dezvoltarea economiei în ansamblu, concretizând că întreaga porțiune de drum reprezintă nu doar o punte de legătură  între orașele din preajma, dar și un model demn de urmat pentru toate raioanele republicii. Căci așa va trebui să arate infrastructura rutieră națională în timpul apropiat.

„Suntem extrem de bucuroși că în cadrul  acestui proiect avem în continuare o veste minunată: Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare a acceptat cererea Guvernului ca să efectueze o lucrare minunată și în orașul Sângerei deoarece pe  parcursul acestui calvar cât am așteptat reparația acestui drum, strada centrală a orașului Sângerei a fost drum național.”

Această construcție de drum a fost realizată la cele mai înalte standarde.

„A fost o muncă foarte grea. Zilnic, muncitorii construiau, renovau câte puțin, câte o parte a drumului. Vă asigur că am obținut un rezultat foarte calitativ, iar acest drum va fi unul durabil pe viitor,” a declarat Francesco Rucci, manager de proiect pentru Moldova  IRD Engineering.

Conducătorii auto susțin că circulația pe acest sector de drum a devenit mai comodă.

„Drumul este super, se circulă de minune. Recunoștință celor care au lucrat la această porțiune de drum. Este cu adevărat un drum de palie europeană.”

Oamenii din satele Prepelița, Copăceni, Grigorăuca se bucură de peste 7 kilometri de trotuar și intrări amenajate la gospodării.

„Calitatea reparației este foarte bună. În comparație cu ce a fost este superb. Am așteptat mult, dar în schimb, ne bucurăm azi de un drum european. Suntem recunoscători Uniunii Europene pentru ajutorul dezinteresat acordat,” a spus Alexei Mițic, locuitor din satul Copăceni.

În cadrul proiectului au fost renovate 4 poduri, a fost construit un sistem nou de scurgere a apelor pluviale, instalate peste 400 indicatoare rutiere, fiind aplicat peste 8000 metri pătrați demarcaj rutier după o tehnică nouă.

„ Rezultatul este foarte bun. Când Vă deplasați pe acest drum, simțiți diferența. Am construit stațiile de așteptare”, a menționat Ahmed Egevit, manager de proiect.

Încă o veste îmbucurătoare este că Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a negociat cu BERD în vederea finanțării sectorului de drum  care trece prin orașul Sângerei. Valoarea estimativă este de 5 milioane euro. Această construcție de drum urmează să fie realizată la cele mai înalte standarde.

Potrivit surselor de la BERD sunt reabilitați în prezent alți 18 kilometri de drum de pe sectorul republican R6, pe segmentul Ratuș-Copăceni, iar proiectele frumoase nu se opresc aici.

„ Din an în an, vom avea drumuri tot mai bune și mai bune, iar aceasta înseamnă și o viață mai  bună, și o infrastructură mai modernă. Vom depune eforturi sporite ca toate drumurile adiacente și de ocolire să fie conform standardelor europene, dar și traduse în viață alte proiecte și alte activități care au finanțare atât din exterior, cât și din bugetul de stat.

Avem un obiectiv foarte ambițios, reabilitarea sectorului Criva-Bălți, cu sprijinul colegilor de la BEI. Am semnat de curând un acord de împrumut de peste 150 de milioane lei și esența acestui acord este de a repara acest tronson de drum important,” a declarat Lilia Dabija, secretar general la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

Pentru reparația ambelor tronsoane de pe traseul Chișinău – Orhei – Bălți, BERD a oferit un împrumut de 36 de milioane de euro.

Viorel Coșuleț, un conducător auto care face ruta Criva –Chișinău și invers aproape în fiecare zi, constată cu mută bucurie că circulația spre capitală pe drumul R6 a devenit mai lejeră, și mai mare plăcere să conduci automobilul pe un asemenea drum. Dar și pasagerii care beneficiază de acest drum de ocolire spun că este o adevărată delectare să te deplasezi pe această șoseaua și îl roagă pe Cel de Sus să le dea sănătate și viață fericită celor care au contribuit cu munca și cu  finanțele la crearea acestei bijuterii rutiere.

Pentru reparația ambelor tronsoane de pe traseul Chișinău – Orhei – Bălți, BERD a oferit un împrumut de 36 de milioane de euro.