SHARE

În prezent, cele 20 de școli de circumscripție din 14 raioane din întreaga țară au o infrastructură prietenoasă pentru copiii cu necesități speciale: rampe de acces, bare de sprijin pentru elevii cu probleme locomotorii sau table iluminate – pentru cei cu dizabilități de vedere. De asemenea, în aceste instituții, elevii sunt implicați în activități didactice și extra-didactice incluzive, fiind asistați de kinetoterapeuți, psihologi și logopezi. Toate instituțiile de învățământ sunt beneficiarele proiectului ”Integrarea copiilor cu dizabilităţi în şcolile generale. Rezultate şi perspective”, implementat pe parcursul anilor 2014-2017, gestionat de Fondul de Investiţii Sociale din Moldova (FISM).

Gimnaziul din satul Gradiște, Cimișlia, este una din instituțiile de învățământ beneficiare în acest proiect. Acum, gimnaziul din localitate este accesibil persoanelor cu dizabilități locomotorii, fiind instalate acolo atât rampă de acces, cât și bare de sprijin – echipamente necesare pentru persoanele cu probleme locomotorii. Andrei Rotaru din clasa a noua este elevul care s-a bucurat cel mai mult de modernizarea clădirii instituției. La vârsta de 13 ani, când era în clasa a șaptea, băiatul a avut un accident în timpul unei activități sportive. Având probleme locomotorii, un an de zile nu a frecventat școala, însă veneau profesorii la domiciliu pentru a-l instrui. În acest an de studii elevul merge la școală, fiind ajutat de două cârje. ”Chiar dacă sunt singurul elev din gimnaziu care se deplasează greu, școala este amenajată și nu întâmpin vreo problemă acolo. Mai greu este în alte instituții publice din sat, care sper că vor fi și ele renovate”, a conchis elevul optimist, fiind prezent la conferința de bilanț a rezultatelor proiectului, care s-a desfășurat la 29 ianuarie curent în orașul Chișinău.

La rândul său, Mircea Eșanu, directorul executiv al FISM a menționat că atât timp cât beneficiarii direcți ai acestui proiect sunt copiii cu nevoi speciale, a meritat tot efortul. ”Dacă acest proiect poate schimba destinul chiar pentru zece copii, merită fiecare bănuț investit în această activitate”, a specificat directorul FISM.

Incluziunea educațională a copiilor cu dizabilități: de la infrastructură accesibilă, la personal instruit

A fost îmbunătățită și infrastructura liceului satului Balatina, din raionul Glodeni. Andreea Junglea, o elevă care se deplasează cu ajutorul scaunului rulant, învață în clasa a patra. Vine la școală de două ori pe săptămână: în ziua de luni și miercuri. Pentru ea, rampa de acces construită acum la liceu este un ajutor indispensabil. ”Sunt bucuroasă când vin la școală, mă simt bine alături de colegi și profesori, care mă ajută în orice situație”, a precizat eleva.

Aceste două instituții de învățământ modernizate fac parte din cele 20 de școli incluse în proiectul pilot de incluziune a copiilor în școlile generale. Pe lângă îmbunătățirea infrastructurii, prin crearea accesului fizic în aceste instituții de învățământ, în proiect au fost desfășurate și activități, la nivel raional, de elaborare a planurilor de dezvoltare a educației incluzive. La nivel local însă au fost instruiți, în domeniul incluziunii educaționale, atât profesorii, cadrele didactice de sprijin, dar și părinții elevilor.

Proiectul de incluziune educațională va avea continuitate

Amintim că în cele 20 de şcoli beneficiare ale proiectului învaţă 9056 de elevi, dintre care, 413 elevi cu dizabilităţi şi cu cerinţe educaţionale speciale (CES).

Proiectul a fost implementat pe o perioadă de trei ani, iar valoarea totală a fost de 2,86 milioane de dolari SUA, fiind un grant oferit de Guvernul Japoniei, prin Fondul de Politici de Dezvoltare a Resurselor Umane (PHRD), administrat de Banca Mondială şi gestionat de Fondul de Investiţii Sociale din Moldova. Proiectul va avea continuitate, pentru a contribui la realizarea „Programului naţional de dezvoltare a educaţiei incluzive în Republica Moldova pentru anii 2011-2020”.

Andrei Rotaru, elev din satul Gradiște, speră că toate instituțiile din localitate vor fi accesibile persoanelor cu probleme locomotorii.

 

Andreea Junglea, elevă care se deplasează cu ajutorul scaunului rulant, vine la școala din Balatina de două ori pe săptămână.

 

 

Infografic
Foto:FISM