SHARE
Poză-simbol

Maria abia a dat naștere unui copil. Nouă luni și-a imaginat fiecare clipă în care-l va strânge în brațe, a scris chiar și poveștile pe care urma să i le citească și abia aștepta să-i spună ce planuri crease pentru el. Se aștepta că va sărbători fiecare moment petrecut alături de el. În schimb, tot ce-și dorea era să plângă. Ea era pregătită pentru multe zâmbete și emoții frumoase, însă tot ce simțea era anxietate, iritabilitate și oboseală permanentă.

Psihologii spun că această stare e firească pentru orice mamă. De regulă, este cauzată de schimbările hormonale ce apar în urma nașterii. Odată ce nivelul hormonilor intră în normal, aceste stări trec destul de repede. Totuși, dacă starea de anxietate ține o perioadă îndelungată, iar noua mămică refuză să aibă grijă de copilul său, de sine însăși, doarme puțin și se simte vinovată sau neputincioasă, avem de a face cu depresia-postnatală.
Printre cauzele depresiei postnatale sunt schimbările hormonale, după cum am menționat mai sus ( scade nivelul estrogenului și progesteronului, dar și nivelul tiroidei), cele fizice ( kilogramele în plus, nesiguranța în privința propriei atracții sexuale) și stresul, provocat de lipsa somnului sau/ și de sentimentul de neputință de a avea grijă de copilul tău.
Cea mai bună recomandare pentru a face față depresiei postnatale este să ai grijă de tine, mintal și fizic. Prin urmare, nu-ți reduce orele de somn, ai nevoie de multă odihnă ca și bebelușul tău. Programează-ți ore în care să fii doar tu cu tine, pentru a te relaxa și a lua o pauză de la îndatoririle de mamă, ce zici de un film sau un masaj relaxant.
Fă din mâncare o prioritate, nu doar copilul tău are nevoie de nutrienții necesari pentru a crește și a se bucura de viață, ci și tu. Ieși afară, la soare, pentru cel puțin 15 minute pe zi. Fă exerciții fizice, nu e nevoaie să mergi la sală, ci doar să faci o plimbare de cel puțin jumătate de oră în fiecare zi.
Nu uita că nu ești singură.
Așadar, cere ajutorul celor din jur- familie și prieteni. Nu te izola, fă din relațiile cu ceilalți adulți o prioritate. Spune ce simți, când simți. Povestește prin ce treci – și bune, și rele, cel puțin unei persoane, care este gata să te asculte și să-ți ofere susținerea de care ai nevoie. Înscrie-te într-un grup al mamelor tinere, de exemplu un forum pe internet. Chiar dacă ai susținerea prietenilor, experiența altor femei, care trec prin aceleași emoții ca și tine, te va face să nu te mai simți atât de singură.
Rodica RUDEI, psiholog